Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Stargard

256 Nr XXXIV/256/06 z dnia 27 stycznia 2006 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych


UCHWAŁA NR XXXIV/06
RADY GMINY STARGARD SZCZECIŃSKI
z dnia 27 stycznia 2006 r.

w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Na podstawie art. 18 ust.2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1086, z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz.1568; z 2004r. Nr 102, poz.1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167,poz.1759; z 2005r. Nr 172,poz.1441, Nr 175,poz.1457) i art. 4' ust. 2 i ust.5 ustawy z dnia 26 października 1998 r.. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U.z 2002r Nr 147, poz. 1231,. Nr 167, poz.1372; z 2003 r. Nr 80, poz.719, Nr 122, poz.1143; z 2004 r. Nr 29, poz.257, Nr 99, poz.1001, Nr 152, poz.1597, Nr 273, poz.2703; z 2005 r . Nr 23, poz.186, Nr132, poz.1110, Nr 155, poz.1298, Nr 179, poz. 1485) Rada Gminy Stargard Szczeciński uchwala, co następuje:

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1. Diagnoza problemów alkoholowych:

Na terenie gminy znajduje się 60 punktów sprzedaży napojów alkoholowych. Ze złożonych oświadczeń przez podmioty prowadzące sprzedaż alkoholu wynika, że w 2003 roku na terenie gminy sprzedano napojów alkoholowych o różnych stężeniach na kwotę 100 444,68 złotych, natomiast w 2004 roku na 95 022,32 złote. Mimo, że spożycie alkoholu spada, to nadal notuje się coraz większą liczbę osób, które w związku z nadużywaniem alkoholu szkodzą sobie i stanowią zagrożenie dla innych.

W ewidencji Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wpisanych jest 114 osób z problemem alkoholowym. W liczbie tej jest 11 kobiet. W wielu rodzinach stosowana jest przemoc, tak fizyczna jak i psychiczna. Rodziny te wymagają specjalisty-cznej pomocy terapeutycznej.

Nasilenie zjawiska patologii znajduje potwierdzenie w informacjach przekazanych z Policji, która w ubiegłym roku ujawniła następujące przypadki naruszenia prawa i porządku publicznego przez osoby będące pod wpływem alkoholu:

  1. wypadki drogowe - 2,

  2. wykroczenia popełniane przez nietrzeźwych :

-prowadzących pojazdy mechaniczne - 2,

- pieszych - 3,

- naruszenie przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - 16,

  1. przestępstwa dokonane przez osoby nietrzeźwe - 18,

  2. interwencje domowe spowodowane przez nietrzeźwych.

Dlatego też ważne jest wspieranie działań zmierzających do tworzenia świetlic socjoterapeutycznych oraz współpracy z podmiotami w zakresie świadczenia usług terapii uzależnień i współuzależnień.

§ 2.1. Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zwanym dalej „Gminnym Programem” stanowi podstawę do realizacji zadań i priorytetów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.

2. Gminny Program obejmuje do realizacji zadania własne gminy w zakresie:

1) podejmowania działań zmierzających do ograniczenia spożycia napojów alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożycia,

2) inicjowania i wspierania działań mających na celu zmianę obyczajów w zakresie ich spożycia,

3) podejmowania działań na rzecz trzeźwości w miejscu pracy,

4) przeciwdziałania powstawaniu i usuwania następstw uzależnień,

5) wspieranie w tym zakresie organizacji społecznych i zakładów pracy,

6) pomocy dla osób uzależnionych i osób zagrożonych uzależnieniem,

7) przeciwdziałanie uzależnieniom poprzez wspieranie działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i zapobiegawczej,

8) udzielanie rodzinom , w których występują problemy uzależnień pomocy psychospołecznej i prawnej.

§ 3. Realizacja zadań gminy określona w Gminnym Programie winna doprowadzić do zmniejszenia występowania przypadków uzależnień, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży oraz pomoc osobom uzależnionym.

§ 4.1.Gminny Program jest finansowany z dochodów uzyskanych za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych oraz dochodów z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych o których mowa w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

2. Zakres realizowanych zadań zależy od możliwości finansowych gminy.

Rozdział II

Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu

§ 5. Prowadzenie działań związanych ze zwiększeniem pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu w szczególności obejmuje:

1) dofinansowanie do zajęć terapeutycznych dla pacjentów uzależnionych,

2) dofinansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych dla pracowników podnoszących kwalifikacje w zakresie pracy z osobami uzależnionymi i współuzależnionymi oraz ofiarami przemocy w rodzinie alkoholowej,

3) wspieranie środowisk samopomocy,

4) zakup i dystrybucja materiałów informatycznych,

5) opłacanie kosztów przejazdów, związanych z uczestnictwem w terapii uzależnienia od alkoholu, prowadzonej w ośrodku ambulatoryjnym.

Rozdział III

Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie

§ 6. Pomoc rodzinom, w których występują problemy alkoholowe obejmuje w szczególności:

1) interwencję wobec przemocy w rodzinie,

2) ułatwianie osobom uzależnionym dostępu do profesjonalnych placówek leczenia odwykowego,

3) wspólnie z ośrodkiem pomocy społecznej umożliwienie ofiarom przemocy w rodzinie korzystania z miejsc noclegowych, i dziennego pobytu w domach pomocy społecznej, którymi dysponują: Ognisko św. Brata Alberta w Stargardzie Szczecińskim, Dom Schronienia dla Matki z Dzieckiem w Poczerninie,

4) stworzenie warunków umożliwiających ścisłą współpracę pracowników takich służb jak: policja, pomoc społeczna, pedagodzy szkolni, służba zdrowia, zmierzających do ochrony przed przemocą w rodzinie,

5) opiekę środowiskową prowadzoną przez pracowników socjalnych,

6) organizowanie spotkań rodzin z terapeutami, psychologami, duszpasterstwem trzeźwości,

Rozdział IV

Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii wśród dzieci i młodzieży.

§ 7. Profilaktyczna działalność informacyjna i edukacyjna w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii wśród dzieci i młodzieży związanych ze zwiększeniem pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych w szczególności obejmuje:

1) wdrażanie profesjonalnych programów profilaktycznych i edukacyjnych w szkołach, uczenie umiejętności służących zdrowiu i trzeźwemu życiu,

2) ograniczenie możliwości zakupu i spożycia alkoholu przez niepełnoletnich.

3) ograniczenie możliwości działań promujących picie alkoholu przez młodzież(ograniczenie możliwości reklamy papierosów na terenie szkoły i w jej pobliżu),

4) uczenie wczesnego rozpoznawania sygnałów wskazujących na „picie szkodliwe”, a także na rozwijanie się procesów uzależnienia. Pedagodzy szkolni, nauczyciele, lekarze pierwszego kontaktu i przedstawiciele społeczności lokalnych prowadzić będą prelekcje i pogadanki traktujące o tych problemach,

5) wprowadzanie do podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej (a także do instytucji związanych z edukacją i kształceniem zawodowym) metod wczesnego diagnozowania zagrożeń zdrowotnych związanych z piciem, używaniem narkotyków i paleniem oraz interwencji uczących abstynencji lub kontrolowaniu picia, abstynencji nikotynowej i innych używek,

6) organizowanie wspólnie ze szkołami oraz świetlicami socjoterapeutycznymi zajęć pozalekcyjnych, w szczególności rekreacyjno - sportowych, kółek zainteresowań mających na celu wypełnienie młodzieży wolnego czasu po lekcjach i odciągniecie ich tym samym od możliwości spożywania alkoholu i zażywania narkotyków stających się substytutem rozrywki i jedyną formą spędzenia wolnego czasu.

7) prowadzenie świetlic socjoterapeutycznych i środowiskowych dla dzieci i młodzieży:

a) racjonalizacja czasu pracy świetlic,

b) zatrudnienie osób prowadzących zajęcia,

c) kierowanie na konsultacje psychologiczne w konkretnych i uzasadnionych przypadkach,

d) doposażenie świetlic w pomoce i sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć w tym

e) zakup artykułów papierniczych, czasopism profilaktycznych, edukacyjnych, strojów,

f) modernizacja i remont pomieszczeń z przeznaczeniem na świetlice socjoterapeutyczne,

g) prowadzenie dożywiania w postaci drożdżówki, jogurtu, herbaty i ciastek,

h) organizowanie zbiorowych wyjść do kina, teatru, na imprezy kulturalne,

8) organizacja letniego wypoczynku dla dzieci i młodzieży,

9) krzewienie zdrowia i trzeźwości wśród dzieci i młodzieży poprzez wychowywanie w duchu sportowym,

10) współfinansowanie zakupu nagród dla dzieci i młodzieży, biorących udział w lokalnych imprezach rozrywkowo - sportowych, konkursach i zawodach promujących zdrowy styl życia.

Rozdział V

Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

§ 8. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych . obejmuje w szczególności:

1) dofinansowanie kosztów funkcjonowania klubu abstynenta,

2) finansowanie lub dofinansowanie zakupu materiałów i sprzętu niezbędnego do realizacji programu realizowanego przez organizacje pozarządowe w ramach gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

Rozdział VI

Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art.131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.

§ 9. Kontrola przestrzegania przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą poprzez:

1) przestrzeganie zakazu reklamy napojów alkoholowych i przeciwdziałanie ukrytym formom promocji alkoholu,

2) przestrzeganie zakazu sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nieletnim i nietrzeźwym.

Rozdział VII

Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów

Integracji społecznej.

§ 10.Pomoc w tworzeniu i działalności Klubów Inicjatyw Zatrudnienia.

Rozdział VIII

Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

§ 11.1.Ustala się wynagrodzenie członka Komisji z wyjątkiem przewodniczącego i sekretarza, w wysokości po 123 zł. za:

1) udział w każdym posiedzeniu komisji,

2) przeprowadzenia wywiadu środowiskowego,

3) udział w kontroli przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi.

2.Przewodniczącemu komisji przysługuje wynagrodzenie miesięczne w wysokości 362 zł.

3.Sekretarzowi komisji przysługuje wynagrodzenie miesięczne w wysokości 247 zł.

Rozdział IX

Postanowienia końcowe

§ 12.1. Realizatorami Gminnego Programu są:

1) Rada Gmina Stargard Szczeciński,

2) Wójt Gminy Stargard Szczeciński,

3) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej ,

4) Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

5) Placówki oświatowe z terenu gminy

2. W realizacji Gminnego Programu współpracuje się w szczególności z:

1) Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Stargardzie Szczecińskim,

2) Komendą Powiatową Policji w Stargardzie Szczecińskim

3) organizacjami pozarządowymi

4) kościołem i związkami wyznaniowymi.

5) Pełnomocnikiem Urzędu Marszałkowskiego do Spraw Profilaktyki i Problemów Alkoholowych, organizacjami trzeźwościowymi oraz innymi, służącymi rozwiązywaniu problemów uzależnień:

a) udział w naradach i szkoleniach,

b) konsultacje i monitoring,

c) wspólna realizacja wybranych programów profilaktycznych i przeciwdziałania przemocy.

§ 13. Wykonanie uchwały powierza się Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, za wyjątkiem zadania określonego w § 7 pkt. 7 lit.f , który powierza się do wykonania Wójtowi Gminy.

§ 14. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady Gminy Jerzy Wojciechowski

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Robert Lange 15-02-2006 10:31
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 15-02-2006
Ostatnia aktualizacja: - 15-02-2006 10:31